طراحی سایت

نصب مکانیکال

آسان راه آسانسور

نصب مکانیکال

نصب مکانیکال

موتور

موتور اسانسور محرک اسانسور بوده و باعث جابجایی کابین اسانسور می گردد. موتور آسانسور یک موتور القایی یا آسنکرون است. کنترل دور موتور های dc با افزایش و کاهش ولتاژ انجام می شود. اما برای موتور های ac یا القایی (موتور اسانسور) کنترل دور توسط اینورتر های ولتاژ و فرکانس (درایو های) صورت می گیرد. یکی از موارد ایجاد تنوع برای موتور آسانسور کنترل دور است. عامل دیگر تنوع ، وجود گیربکس بر روی شفت موتور است. دیگر موارد تاثیر گذار بر روی تنوع موتورهای اسانسور توان اسمی ، برند و مصرف انرژی است.

انواع موتورهای آسانسور از نظر گشتاور تولیدی:

• موتورهای بدون گیربکس (گیرلس)

• موتور های دارای گیربکس

انواع موتور اسانسور از نظر کنترل دور:

• موتورهای دوسرعته

• موتور های تک سرعته (مناسب برای تابلو های دراو دار)

انواع موتور اسانسور از نظر برند:

• موتور آسانسور ویتور آلمان

• موتور آسانسور زیلابگ آلمان

• موتور آسانسور البرتو ساسی ایتالیا

• موتور آسانسور فیا ایتالیا

• موتور آسانسور الکمپ ایتالیا

• موتور آسانسور جم ایتالیا

• موتور آسانسور سیکور ایتالیا

• موتور آسانسور شیندلر آلمان

• موتوراسانسور مونتاناری ایتالیا

• موتور آسانسور جم ترکیه

دسته بندی موتور اسانسور از نظر قدرت (کیلو وات – KW):

کیلو وات موتور براساس نوع و برند موتور مافاوت است ولی متداولترین آنها عبارت انداز:

• موتور های 5.5 کیلو وات

• موتور های 6.1 کیلو وات

• موتور های 6.6 کیلو وات

• موتور های 7.3 کیلو وات

• موتور های 9.2 کیلو وات

• موتور های 11 کیلو وات

• موتور های 13 کیلو وات

• موتور های 14.7 کیلو وات

• و.....

نکته AC2:

یعنی موتور دو سرعته است و 3VF یعنی موتور با تابلوهایی که درایو هستند هماهنگ است. عدد مقابل m/s نیز نشان دهنده نهایت سرعت کابین توسط موتور است.

به عنوان مثال

alberto-sassi 3vf 1m/s البرتو ساسی تک سرعته (راه اندازی با تابلو درایو) و سرعت گیربکس 1 متر بر ثانیه

alberto-sassi AC2 3m/s البرتو ساسی دو سرعته و سرعت گیربکس (یا حرکت کابین) 3 متر بر ثانیه

کابین

کابین اسانسور اتاقی است برای حمل مسافر. البته انواع کابین آسانسور ماشین بر- کابین غذابر – کابین کالابر – کابین تخت بیمارستان و … وجود دارد که بسته به نوع کاربری اشکال و اندازه و تزینات متفاوتی را برایش در نظر میگیرند. یک کابین اسانسور باکیفیت علاوه بر استحکام و کیفیت ورق های مورد استفاده از تزئینات مناسب و درخور نیز برخوردار است.و همچنین با توجه به ترافیک سازه از ظرفیت سرنشین کافی نیز برخوردار می باشد.

انواع کابین اسانسور از نظر جنس مواد :

• کابین اسانسور تمام استیل

• کابین استیل فورمیکا

• کابین MDF

• کابین استیل رنگی

• کابین استیل خش دار

• کابین تمام شیشه ای

• کابین با کف یکپارچه

استاندارد کابین اسانسور :

• کابین اسانسور باید ارتفاع حداقل 200mm را داشته باشد

• استاندارد پاراشوت یا ترمز ایمنی در بدنه کابین رعایت و لحاظ شده باشد

• سیستم روشنایی کافی تعبیه شده باشد

• کلیه چهار وجه کابین (دیوار ، سقف و کف ) تحمل نیروی وارده را داشته و محافظی در برابر جان مسافر باشد

• استاندارد های لازم حریق رعایت شده باشد

• سهولت تعمیرات دوره ای ، تعویض روشنایی و یا حتی تزئینات داخلی هم مکملی است بر استاندارد

موارد مورد توجه ساخت کابین آسانسور:

• بدنه و دیواره های خارجی از ورق های فولادی حداقل به ضخامت 15mm ساخته شده باشد

• کارکرد بی صدا و قرص بودن هنگام حرکت

• در برابر اثرات شیمیایی و محیط دچار پوسیدگی نشود

• به هیچ عنوان نباید از جوش استفاده کرد و کل اتصالات توسط پیچ و مهره صورت گیرد

• هماهنگی لازم بین سقف و کف و بدنه در نظر گرفته شده باشد

• آینه علاوه بر موارد استاندارد جزیی از تجهیزات لاینفک کابین است

فلکه هرزگرد آسانسور: (Pulley)

فلکه هرزگرد در دو نوع از جنس چدن و پلی آمید (پلیمر) تولید می شوند.

در سیستم تعلیق آسانسور جهت ایجاد فاصله ، انتقال قدرت و افزایش مزیت مکانیکی سیستمهای تعلیق آسانسور ( سیستمهای 2:1 و 3:1 در کششی و 1:2 در هیدرولیک) از فلکه هرزگرد استفاده می شود. پارامترهای یک فلکه هرزگرد در آسانسور عبارتند از : قطر فلکه هرزگرد ، تعداد شیارهای فلکه هرزگرد ، نوع شیارهای فلکه هرزگرد (نوع U و V) . پارامترهای فلکه هرزگرد آسانسور می بایست با موتور آسانسور هماهنگ باشد. بنابراین هنگام خرید فلکه هرزگرد ، نوع موتور باید مشخص باشد. همچنین قطر فلکه هرزگرد می بایست حداقل چهل برابر قطر سیم بکسل کششی باشد. فلکه های هرزگرد موجود در این مجموعه به دلیل قابلیت خوب ریخته گری ، استحکام فشاری بالا ، مستهلک ارتعاش ، خواص لرزش خوب ، قابلیت حرکت یا ایست اضطراری دورانی و همچنین مقاومت بالا در برابر خوردگی های ناشی از نصب غلط ، از جنس چدن می باشد. نوع بلبرینگ بکار رفته نیز تحت مشخصه های ذیل است:

• قدرت مقاومت بالا در برابر بار و پشتیبانی از موقعیت بلبرینگ

• نصب مناسب بلبرینگ بطوریکه از ورود اجسام خارجی به داخل بلبرینگ محافظت شده باشد(ورود خرده سمباده های رینگ به داخل بلبرینگ)

• ایجاد شرایط مناسب برای روانکاری بلبرینگ

• انطباق قطر سوراخ با مشخصه های طراحی

گاورنر

گاورنر یک سیستم مکانیکی بازدارنده در آسانسور است که در زمان تجاوز سرعت کابین آسانسور از حد مجاز عمل نموده و باعث تحریک شدن سیستم ترمز اضطراری (پاراشوت) شده و کابین آسانسور بر روی ریلها قفل میگردد. پارامترهای یک گاورنر عبارتست از سرعت آسانسور و عرض یا قطر فلکه گاورنر. گاورنرها در عرض های 20 ، 25 و 30 سانتی متر می باشد.

پاراشوت

پاراشوت آسانسور جزوی از سیستم ایمنی و ترمز آسانسور است. در واقع در قسمت زیرین کابین آسانسور ( نوعی دیگر روی کابین آسانسور ) بسته شده و دارای دو فک آج دار می باشد. در صورتی که سرعت کابین بیشتر از حد معمول گردد ، فک ها پاراشوت آسانسور از دوطرف با ریل آسانسور درگیر شده و مانع از سقوط کابین می شوند.

پاراشوت آسانسور در مدل های فراوانی ساخته می شود. همانطور که گفته شد از نظر مکانیسم عملکرد به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

• پاراشوتی که زیر کابین آسانسور نصب می گردد

• پاراشوتی که بالای کابین آسانسور نصب می شود. (که هم اکنون از این نوع به ندرت استفاده می شود )

ارتباط پاراشوت آسانسور و گاورنر

سیستم گاورنر آسانسور که حرکتی به موازات حرکت کابین آسانسور و قاب وزنه دارد فرمان تحریک پاراشوت آسانسور را صادر می کند. گاورنر آسانسور دارای دو فلکه گردان است که یکی در موتور خانه (جنب موتور آسانسور) نصب می گردد و فلکه دیگر به موازات آن در ته چاهک نصب می شود.

فلکه بالا که دارای ضامن قفل شونده است توسط سیم بکسل مختص خود به فلکه پایین مرتبط می گردد. اواسط سیم بکسل نیز توسط عصایی به پار اشوت آسانسور متصل می شود.

علت فرمان گاورنر به پاراشوت آسانسور

تا وقتی که کابیت آسانسور با سرعت ایده ال (در انواع آسانسور متفاوت است) در حال حرکت باشد گاورنر آسانسور نیز همراه کابین می چرخد. به محض اینکه سرعت کابین از حد مجاز خارج شود (حالت سقوط) گاورنر دیگر مطیع حرکت کابین نبوده و فلکه بالای گاورنر قفل می گردد.

با قفل شدن فلکه سیم بکسل گاورنر نیز از حرکت می ایستد . از آنجا که فک های پاراشوت آسانسور توسط عصایی به سیم بکسل وصل است تحریک شده و با ریل آسانسور درگیر می گردد (به اصطلاح تجربی دو طرف ریل را گاز می گیرد).

نتیجه در گیری فک پاراشوت آسانسور با ریل

وقتی که فک های پاراشوت آسانسور زاویه خود با ریل آسانسور کم می کنند و نهایتا حالت قفل شدن پیش می آید دیگر چرخش موتور آسانسور یا پارگی سیم بکسل ارتباطی (و هر عاملی که باعث سقوط کابین آسانسور شده) باعث حرکت کابین نمی شود چون کابین در جای خود میخ کوب شده و حرکتی نخواهد داشت.

در این وضعیت که به ندرت پیش می اید (کارکرد صحیح پاراشوت آسانسور) باید به صورت دستی آسانسور به حالت نرمال برگردد.

برگشت پاراشوت آسانسور به حالت عادی

البته لازم است که در مواقع عمل پاراشوت آسانسور و برای برگشت آسانسور به حالت نرمال افراد متخصص و سرویس کار آسانسور وارد عمل شوند. و این پاراگراف صرفا جهت اطلاع عموم است.

به صورت دستی فلکه موتور را به سمتی که کابین را به بالا بکشاند ، میچرخانیم. اگر عملکرد پار اشوت آسانسور به علت پارگی سیم بکسل نباشد پار اشوت آسانسور آزاد کرده و آسانسور به حالت نرمال می رسد.

انواع پاراشوت آسانسور

در انواع مختلفی ساخته می شود. جدا از محل نصب (نصب بر روی کابین یا نصب بر زیر کابین) مکانیزم عملکرد متنوعی نیز دارد.

• غلطکی

• آنی

• تدریجی

• و جدیدا به صورت دوطرفه نیز ساخته می شود که هنوز تحت بررسی استاندار می باشد

سیم بکسل : (Wire ropes)

آسانسورهای کششی از سیم بکسل برای ترکیب بندی سیستم تعلیق استفاده می کنند. سیم بکسل به دو دلیل (مزیت) در صنعت آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد:

• افزونگی

• ظرفیت و قابلیت برای شناسایی احتمالی پایان عمر و یا ترجیحا اندازه گیری زمان دقیق برای تعویض سیم بکسل با توجه به شکل و معیارهای ظاهری قابل مشاهده سیم بکسل قبل از بوجود آمدن شرایط خطرناک

افزونگی در اصل به معنی فراوانی بیش از حد می باشد. پارامتری که در برنامه ریزی های ایمنی بسیار حائز اهمیت است. دو نوع افزونگی فعال و افزونگی غیر فعال قابل تعریف است. افزونگی فعال توسط تعامل بین مفتول های بطور مشترک خوابانده شده برای ساخت سیم بکسل یا آرایش چندگانه از تعلیق سیم بکسلها در سیستمهای آسانسور ایجاد می شود. اگر یک ترکیب بشکند یا به نتیجه نرسد ، مابقی ترکیبها وظیفه آن ترکیب شکسته شده را در خطی که پیکر بندی شده اند به عهده می گیرند. دنده های ایمنی که در زمانهای اضطراری (حرکت های غیر قابل کنترل پیش می آید) وارد عمل می شوند به افزونگی غیر فعال مربوط می شود.

معمولا نوع سیم بکسل مورد استفاده در آسانسور سیم بکسل 19*8 بوده و سیم بکسل مورد استفاده در این مجموعه ساخت کارخانه های گستاوولف می باشد.

برای نصب سیم بکسل اسانسور و مهار کابین و قاب وزنه آسانسور به لوازم جانبی سیم بکسل اسانسور احتیاج است.

• سر بکسل اسانسور : جهت اتصال به کابین و قاب وزنه اسانسور

• کرپی سیم بکسل : جت قفل کردن به سربکسل

وزنه آسانسور : (Elevator weights)

نقش تعادل بار در آسانسورهای کششی را وزنه تعادل انجام می دهد. وزنه در آسانسور در سه نوع بتونی و چدنی و سربی تقسیم می شود. چگالی سرب بالاتر از چدن و چگالی چدن نیز بالاتر از بتون بوده و در ابعاد 57،67،77،87،97,107 سانتی متری است.

شاسی موتور : (Motor chassis)

شاسی موتور وظیفه تثبیت موتور و ایجاد فاصله افقی و عمودی میان فلکه موتور و فلکه هرزگرد (در صورت وجود) را بر عهده دارد . شاسی موتور آماده بصورت پیچ و مهره ساخته شده و قابلیت رگلاژ فلکه دوم در سه جهت را داراست. مزیت و کارایی این شاسی ها برای پروژه هایی است که دال بتونی کف موتور تراز نبوده و ستونهای شاسی موتور میبایست دارای پیچ رگلاژ برای تنظیم ارتفاع ستونها باشد تا بتوان موتور را بصورت تراز نصب نمود.

کفشک کابین و قاب وزنه:

کابین و قاب وزنه توسط کفشک در امتداد ریلهای راهنما حرکت می کنند ، این قطعات در وهله اول مانع از خروج کابین در مسیر تعیین شده و در وهله ی دوم هدایت کابین در امتداد ریلها می باشد. باید دارای لنت کاملا صاف جهت هدایت دقیق کابین و قاب وزنه به دور از هرگونه حرکت اضافی می باشد. لنت های کفشکها می بایست دارای مقاومت کافی در برابر خوردگی ناشی از اصطکاک بر روی ریلها باشد در غیر این صورت خوردگی لنتهای نامرغوب باعث افزایش تلورانس حرکت سطحی کابین ( در دو جهت چپ و راست و عقب و جلو) شده و این قضیه باعث بهم خوردن تنظیمات آسانسور (علی الخصوص تنظیمات درب ها) میگردد در نتیحه خرابی های آسانسور افزایش خواهد یافت. مسئله دیگر پیچ تنظیم کفشک راهنمای کابین می باشد. این پیچ جهت رگلاژ فاصله میانی لنت و بدنه کفشک بکار میرود، درواقع این پیچ باعث کاهش یا افزایش طول کفشک راهنمای کابین آسانسور شده و در صورتیکه کفشک از نوع نامرغوب انتخاب گردد این پیچ توانایی حفظ طول تنظیم شده را نخواهد داشت و درنتیجه فاصله لنت و کفشک بطور بی مورد کاهش و یا افزایش خواهد یافت که این مساله نیز همانند لنت باعث بهم خوردن تنظیمات آسانسور (علی الخصوص تنظیمات درب ها) میگردد .