طراحی سایت

آسانسورهای گیرلس

آسان راه آسانسور

نصب آسانسور های گیرلس

نصب آسانسورهای گیرلس

در باب نصب آسانسورهای گیرلس آسانسورهای بدون گیربکس یا به اصطلاح گرلس (Gearless) آسانسورهایی هستند که موتور آنها از نوع بدون گیربکس بوده و دور فلکه کششی آنها صرفا توسط درایو کنترل سرعت (inverter) کنترل می گردد.این موتورها عموما (Permanent Magnet) آهنربای دائم هستند در گذشته در این نمونه آسانسورها از موتورهای DC برای کنترل منحنی شتاب مثبت و شتاب منفی استفاده می کردند ولی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی ( به جزء در اسانسورهای بزرگ) این موتورها دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند. امروزه با پیشرفت چشمگیری در زمینه مگنت های دائمی و الکترونیک قدرت از موتورهای AC به جای موتورهای DC استفاده می شود. عملکرد این موتورها اینگونه می باشدکه یک inverter در سر راه موتور و منبع تغذیه قرار گرفته که این مبدل منحنی شتاب مثبت و شتاب منفی را در آسانسور کنترل می کند. این موتورها در مقایسه با موتور های DC دارای اندازه مناسب و قیمت مناسب و همچنین کارایی بالا در آسانسورهای تا یک متر بر ثانیه می باشند. در این گونه از موتورها فلکه کشش و ترمز الکترومکانیکی بدون وابسته به شفت موتور متصل می باشند. این موتورها برای آسانسورهای با سرعت بالا مورد استفاده قرار می گیرند. موتورهای فاقد گیربکس کارایی و کاربرد خیلی ساده ای در آسانسورهای سرعت پایین دارند. یعنی در واقع پیاده سازی آسانسورهای گرلس با سرعت پایین بسیار ساده می باشد. ابعاد این گونه آسانسورها بایستی بزرگ طراحی و ساخته شود به دلیل آنکه موتور مورد نظر باید گشتاور خروجی بالایی در دورهای پایین (به دلیل عدم استفاده از گیربکس کاهنده سرعت) ایجاد کند. در این نوع موتورها به دلیل حذف گیربکس، شفت موتور مستقیما به فلکه کششی موتور متصل است. بنابراین فلکه فلایولی که در موتورهای گیربکس دار با دور بالا گردش میکند حذف شده است. دور گردشی فلکه کششی موتور آنها بسته به نوع سیستم مکانیکی برابر یا دو برابر سرعت کابین است. در این نوع موتورها به دلیل حذف شدن گیربکس حجم آنها کوچکتر شده است. گشتاور حرکتی این نوع موتورها بالا بوده و با هر دو جریان AC و DC قابل اجراست. موتورهای گرلس قابلیت دست یابی به بیش از سرعت 10 متر بر ثانیه را دارا هستند. موتورهای گرلس از چند لحاظ به موتورهای گیربکس دار برتری دارند:

• مصرف برق و انرژی پایینتر

• حجم فیزیکی کوچکتر

• قابلیت اجرا در آسانسورهای بدون موتورخانه (Machine roomless)

• کاهش هزینه های ساختمانی و بنایی در اجرای آسانسورهای بدون موتورخانه

• کاهش نویز و سر وصدا

• عدم نیاز به روغن کاری گیربکس

• کاهش هزینه های سرویس و نگهداری

• سرویس و نگهداری آسانتر

• قابلیت دستیابی به سرعتهای بالاتر همراه با ظرفیتهای بالاتر

• نصب آسانتر

• تکنولوژی جدیدتر و به روزتر

در مدل جدید موتورهای گرلس ( مدل EMF) ساخت آلمان (تکنولوژی LiProKa) قابلیتهای دیگری نیز به نسل موتورهای بدون گیربکس (گرلس) افزوده شده است. موتورهای EMF قابلیت اجرا با برق تکفاز 220 ولت را نیز دارند از جمله مزایای این موتورها :

• عضو گروه مصرف انرژی A+

• قابلیت اجرا با برق 3 فاز 380 وات و تکفاز 220 ولت

• قابلیت پیاده سازی سیستمهای مکانیکی 1:1 و 2:1

• دارای درجه حفاظت الکتریکی IP=54

• دارای تعداد قطبهای 66 و 119

• حداقل آلودگی برای محیط زیست

• قابلیت پیاده سازی سرعتهای بالا

• دو سال گارانتی

فناوری حرکت سبز (Green motion lift technology) :

فناوری حرکت سبز آسانسور یا به اصطلاح Green Motion Lift Technology که با استفاده از موتور های گرلس لیپروکا (LiProKa Gearless Lift Motors) نصب و اجرا می گردند ، حرکتی نوین در صنعت آسانسور می باشد. این سیستم متناسب با ظرفیتهای 6، 8، 10 و 13 نفره طراحی گردیده است. سیستم Green Motion در یک آسانسور شش نفره تنها معادل یک سشوار به انرژی برق نیاز داشته و در صورت قطع برق شبکه سراسری، این آسانسور قادر است تا 200 عدد استارت بدون کوچکترین نیاز به برق شهر ، ساعتها کار کند و قطع برق هیچگونه مانعی برای ادامه حرکت آسانسور نخواهد بود. لذا با توجه باينکه کنتورهای برق هوشمند جديد، در ساعات اوج مصرف (ساعات پيک) برق مصرفي به صورت تصاعدي محاسبه مي گردد، اين آسانسور قادر است در اين ساعات، بدون کوچکترین نياز به برق شبکه شهری با بهره گيري از انرژي ذخيره شده در (پک باطري) به کار خود ادامه داده و پس از ساعات پيک مصرف مجددا به شبکه برق شهری متصل گردد.

مگنت های دائمی در این موتورها در هسته موتور قرار گرفته اند همچنین، موتور در سطح بیرونی و سیم پیچی استاتور در داخل قرار دارد.از قسمت خارجی موتور به عنوان دیسک ترمز استفاده می کنند. یکی از مزایای این موتورها این می باشد که نیروی وارد شده به وسیله مگنت های دائمی از قطر محیط چرخش آنها مستقل است پس ما می توانیم با بزرگ ترین چرخش ممکن آنها بیشترین گشتاور مورد نیازمان را ایجاد کنیم. برای این که گشتاور مناسبی داشته باشیم باید از یک ردیف مگنت دائمی در دایره ای با قطر بالا استفاده کنیم. در این گونه موتورها بدون افزایش طول و پهنا ی موتور و فقط با افزایش قطر موتور می توانیم قطب موتور را تا 100 قطب افزایش دهیم.پس نتیجه می گیریم که پهنای موتور با پهنای مگنت های دائمی نسبت مستقیم دارد. به طور مثال برای یک آسانسور 8 نفره با سرعت یک متر بر ثانیه در سیستم 2:1 پهنای این مگنت ها کمتر از 4 سانتی متر می باشد. مگنت ها گاهی با فاصله حدود 30 میلیمتر از یکدیگر چیده می شوند. برای کمتر کردن هزینه ها و کوچکتر کردن ابعاد بالابر می توانیم از قطب های زیادتری استفاده کنیم تا میزان واکنش آرمیچر در لبه های قطب کمتر شود و همچنین ضخامت قطب و استاتور کمتر می شود. در این حالت قسمت های فعال موتور و استاتور مانند دو تاج روبروی هم قرار می گیرند.